N-VA Gingelom vraagt meer aandacht voor onze minder valide inwoners

Op 19 augustus 2012

Wij mobiele mensen staan er veel te weinig bij stil hoe ontoegankelijk onze gemeente is voor de rolstoelgebruikers.

Beginnen we bij ons gemeentehuis. Er is een aparte ingang voorzien aan de zijkant van het gebouw voor rolstoelgebruikers. Wie langs hier binnen wil, moet bellen. Eerste probleem: de bel is niet binnen het handbereik van alle rolstoelgebruikers geplaatst. Hierdoor hebben sommige een 2de persoon nodig om op het knopje te drukken. Tweede probleem:  de bel is verbonden met de receptie. Is de receptie niet bezet, kan je lang tevergeefs proberen om binnen te geraken. Dit probleem stelt zich vooral op zitdagen van OCMW- en gemeenteraadsleden buiten de openingsuren waarbij het onthaal onbemand is.

Gesteld dat je als rolstoelgebruiker al binnen geraakt, dan moet je nog tot op de juiste dienst geraken.

Het politiekantoor en het OCMW zijn onlangs naar het gemeentehuis verhuisd, met alle kosten voor verbouwing- en aanpassingswerken van dien. Jammer genoeg werd toen opnieuw geen aandacht besteed aan de rolstoelgebruiker. Het politiekantoor bevindt zich op de 1ste verdieping  en is onbereikbaar voor de rolstoelgebruiker omdat er geen lift is in het gemeenthuis. Hetzelfde probleem voor de rolstoelgebruikers die in de trouwzaal moeten zijn. Leve de vooruitgang!

Hier moet DRINGEND verandering in komen en de oplossing is héél simpel.  N-VA Gingelom vraagt dat er een lift in het gemeentehuis geplaatst wordt, zodat iedereen in onze gemeente toegang krijgt tot alle openbare diensten. Ook buiten is nog werk aan de winkel. U heeft onlangs in “Gingelom vandaag” kunnen lezen dat de herstellingswerken aan de stoepen in Gingelom bijna voltooid zijn.

Wij dagen de verantwoordelijke schepen van openbare werken uit om zich in een rolstoel over onze stoepen te verplaatsen. Wedden dat hij na enkele honderden meters al is omgekanteld? Want om op onze Gingelomse stoepen te kunnen wandelen, moet je de benen van een bergkoe hebben. Die zijn het gewend op een helling te staan, wij niet. In plaats van de stoepen recht te trekken, parallel met de rijweg, volgt men elke helling naar een oprit toe. Op vele plaatsen ga je zo scheef, dat het onmogelijk is op de stoepen te blijven stappen. Laat staan dat je dit met een rolstoel probeert.

De beklinkkering in het centrum, vooral tegenover de kerk en Tijl,  werd al meermaals opgebroken en telkens slechter teruggelegd. De klinkers liggen los zodat men als rolstoeler stevig door elkaar wordt geschud. Als het fel geregend heeft, staan er grote, diepe plassen. Ook de opstapjes aan de bushaltes zijn op de meeste plaatsen niet aangepast aan de rolstoelgebruikers waardoor het moeilijk  wordt om het openbaar vervoer te gebruiken.

N-VA Gingelom vindt het hoog tijd dat er maatregelen worden genomen die het leven van de minder valide inwoners gemakkelijker maken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?