U bent hier
Onderwijs in Gingelom : een zegen of een gesel ?
Aanbod
Het onderwijsaanbod in Gingelom bestaat uit gewoon kleuteronderwijs en gewoon lager onderwijs. Het kleuteronderwijs wordt aangeboden aan de kleuters van 2.5 to 6jaar en het lager onderwijs is voor de kinderen van 6 tot 12jaar.
Er bestaan verschillende onderwijsnetten in Vlaanderen. Een van de belangrijkste is het Gemeenschapsonderwijs. Zoals de naam het aangeeft wordt dit net ingericht door de Vlaamse Gemeenschap.
Daarnaast is de gemeente vrij om zelf bijkomend onderwijs in de gemeente aan te bieden : de Gemeentelijke Basisscholen.
Uitgaven/Inkomsten
Beide netten worden gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid. Vlaanderen betaalt de lonen van het onderwijzend personeel, de lonen van het gesubsidieerd personeel (Gesco statuten) en een deel van de werkingskosten. De overige kosten worden gedragen door de gemeente en door de ouders van de schoolgaande jeugd.
Conclusie : hoe groter het gemeentelijk schoolapparaat of hoe groter de gemeentescholen, hoe groter de kost voor Vlaanderen, maar ook voor de gemeente én voor de ouders.
Gemeenschapsonderwijs in Gingelom
In Gingelom behoort De Regent tot het Gemeenschapsonderwijs voor gewoon kleuteronderwijs en gewoon lager onderwijs met 1 vestiging te ;
- Nielstraat te Gingelom (K+L)
Gemeentelijke Basisschool in Gingelom
De gemeente is zelf inrichter van de volgende Gemeentelijke basisscholen :
A) De Groeiboog met vestigingen voor gewoon kleuteronderwijs en gewoon lager onderwijs te ;
- Kerkstraat te Borlo (K+L),
- Honsemstraat in Borlo (K+L) en
- Houtstraat in Jeuk (K+L).
B) De Kleurenboom met vestigingen voor gewoon kleuteronderwijs en gewoon lager onderwijs te ;
- Hannuitstraat te Montenaken (K+L),
- Steenweg te Gingelom (K) en
- Mottestraat te Niel (K).
Binnen een straal van 4 à 5km bevinden er zich dus 7 vestigingen zowel voor kleuteronderwijs als lager onderwijs. Zie de kaart van Gingelom.
Visie huidig gemeentebestuur
- Het gemeentebestuur vindt kleuter- en lager onderwijs zeer belangrijk.
- Koste wat kost wil het gemeentebestuur het onderwijsaanbod uitbreiden, zo kort mogelijk bij de woonplaats van het kind
- het gemeentebestuur wil minstens één kleuterklas in elke deelgemeente van Gingelom (er komt dus blijkbaar ook nog een kleuterklas in Boekhout, Kortijs, Vorsen, Buvingen, Mielen-boven-Aalst en Muizen ???)
- de schepen van onderwijs weigert de verantwoordelijk voor eventuele ongelukken van en naar school (onze bemerking : kan de veiligheid van onze kinderen op de weg dan niet gegarandeerd worden? En wat met het fietsverkeer tijdens het weekend?)
- daarom worden alle voorstellen van oa. fietspooling van de kaart geveegd
- de schepen van sport wil dat alle kinderen ’s morgens en ’s avonds kunnen gebruik maken van een busdienst : dorpskern – school - dorpskern
- hiervoor werd een regeling met een privé firma afgesloten voor een bedrag van 90.000€ per jaar voor een periode van 4 jaar (die 90.000€ zal een jaarlijks terugkerende EXTRA kost worden)
- Het gemeentebestuur wil aan zoveel mogelijk franstalige leerlingen uit de omliggende dorpen nederlandstalig onderwijs aanbieden.
- Het totaal aantal leerlingen bedraagt momenteel 738 waarvan ;
- Kinderen uit Gingelom = 549 of 74%
- Kinderen buiten Gingelom = 199 of 26% waarvan we veronderstellen dat het grote deel frantaligen zijn
Kost van de Gemeentelijke Scholen – vergelijking periode 2002-2011
De totale kost wordt verdeeld in een kost voor de Gewone Dienst en een kost voor de Buitengewone Dienst.
Gewone Dienst
Wat deze visie concreet betekent voor de Gewone Dienst ziet u in onderstaande tabel.
|
AANREKENINGEN GEWONE DIENST PRIMAIR ONDERWIJS |
||||
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Personeelskosten |
1,213,634 |
1,268,783 |
1,394,883 |
1,522,058 |
1,657,870 |
Werkingskosten |
206,637 |
219,404 |
219,927 |
252,932 |
349,509 |
Totale Kosten |
1,423,400 |
1,491,610 |
1,619,742 |
1,777,365 |
2,013,958 |
Ontvangsten van de ouders |
41,061 |
41,016 |
49,810 |
47,333 |
148,599 |
Subsidies Overheid |
1,292,875 |
1,259,039 |
1,379,986 |
1,496,126 |
1,609,194 |
Totale Ontvangsten |
1,333,936 |
1,300,055 |
1,429,796 |
1,543,459 |
1,757,793 |
Totaal aantal schoolkinderen Gemeentescholen |
Nb |
584 |
598 |
599 |
644 |
Kleuters |
Nb |
224 |
217 |
236 |
297 |
Lln lager ond. |
Nb |
360 |
381 |
363 |
347 |
|
AANREKENINGEN GEWONE DIENST PRIMAIR ONDERWIJS |
BEGROTING |
|||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Personeelskosten |
1,726,461 |
1,770,281 |
1,888,206 |
1,979,160 |
2,131,370 |
Werkingskosten |
347,590 |
466,852 |
488,335 |
525,268 |
617,155 |
Totale Kosten |
2,077,831 |
2,241,422 |
2,381,301 |
2,510,330 |
2,755,255 |
Ontvangsten van de ouders |
175,884 |
196,047 |
200,394 |
215,128 |
203,877 |
Subsidies Overheid |
1,673,801 |
1,763,983 |
1,961,694 |
2,041,954 |
2,123,804 |
Totale Ontvangsten |
1,849,685 |
1,960,030 |
2,162,088 |
2,257,082 |
2,327,681 |
Totaal aantal schoolkinderen Gemeentescholen |
652 |
697 |
710 |
728 |
|
Kleuters |
284 |
307 |
287 |
307 |
|
Lln lager ond. |
368 |
390 |
423 |
421 |
|
Van 2002 tot en met 2010 hebben we de reële cijfers genomen terwijl het cijfer voor 2011 het begrotingscijfer is dat we erbij gezet hebben als indikator. Het werkelijke cijfer zal eind maart bekend zijn. Dit zijn de cijfers voor de Gewone Dienst Nb = niet beschikbaar |
Concreet betekent dit dat het gemeentebestuur ervoor gezorgd heeft dat de totale kosten van het onderwijs voor kinderen vanaf 3 jaar tot 12 jaar vanaf 2002 gestegen zijn met ;
2.510.330€ - 1.423.400€ = 1.086.930€ of
een stijging van 176% of
indien we 2011 voor waar aannemen : bijna een verdubbeling op nog geen 10 jaar!!!!
En dit alles wordt betaald door ;
De Vlaamse Overheid = 2.041.954€ of
een stijging van 749.079€ of
een stijging met 158%
De ouders van de schoolgaande jeugd = 215.128€ of
een stijging met 174.067€ of
een stijging met 524% (meer dan een vervijfvoudiging)
Het tekort van 253.248€ (2010) dat er nog is wordt betaald door ;
de bewoners van Gingelom : 100%
de bewoners van buiten Gingelom : 0%
Dit tekort werd voor 2011 begroot op 427.574€ !
Opmerking : in dit totaal hebben we nog geen rekening gehouden met de eerder besproken 90.000€ voor het busvervoer. Dit zal er in de toekomst (vanaf 2012) nog bovenop komen.
Buitengewone Dienst.
Naast de uitgaven voor de Gewone Dienst bestaat er nog iets als de Buitengewone Dienst.
Dit zijn alle uitgaven die te maken hebben met activiteiten, die niets met de gewone dagelijkse werking van de school te maken hebben.
Ze worden beschouwd worden als investeringen in de toekomst zoals de bouw van een school, grote renovatiewerken aan de school, aanleg van parkings (die niet zouden nodig zijn want de kinderen worden met de bussen gebracht), aankoop/aanleg van schoolsportvelden, de aankoop van speciale smartborden, …
|
AANREKENINGEN BUITENGEWONE DIENST PRIMAIR ONDERWIJS |
||||
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Totale Investering |
11,962 |
338,920 |
16,532 |
36,076 |
116,160 |
Subsidies Overheid |
0 |
190,504 |
27,430 |
0 |
0 |
Totale Ontvangsten |
0 |
190,504 |
30,530 |
0 |
0 |
|
AANREKENINGEN BUITENGEWONE DIENST PRIMAIR ONDERWIJS |
BEGROTING |
TOTAAL |
|||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2002-2011 |
Totale Investering |
18,358 |
168,914 |
207,042 |
484,038 |
988,250 |
2,386,252 |
Vastgelegde uitgaven in 2010 maar nog niet gebruikt en overgedragen naar 2011 |
1.512.464 |
|
1.512.464 |
|||
|
|
|
3,898,716 |
|||
Subsidies Overheid |
67,382 |
5,426 |
131,363 |
1,265,777 |
506,700 |
|
Totale Ontvangsten |
67,382 |
5,426 |
131,363 |
1,265,777 |
506,700 |
2,197,682 |
Van 2002 tot en met 2010 hebben we de reële cijfers genomen terwijl het cijfer voor 2011 het begrotingscijfer is dat we erbij gezet hebben als indikator. Het werkelijke cijfer zal eind maart bekend zijn. Dit zijn de cijfers voor de Buitengewone Dienst in 2004 werd 3.100€ betaald door de gemeente. |
Tussen 2002 en 2010 heeft het gemeentebestuur voor de Buitengewone Dienst nog eens voor EXTRA 1,398,002 € geïnvesteerd. Voor 2011 werd een bedrag van 1,512,464€ doorgeschoven van 2010 EN nog eens extra 988,250€ begroot. Dit betekent dat het gemeentebestuur voor de periode 2002 tot en met 2011 in totaal 3,898,716€ extra investeringen in ons onderwijs pompt.
Hiervoor ontvangen ze ongeveer 2,197,682 € subsidies van de overheid.
En u raadt het al wie voor het NEGATIEVE verschil van 1,701,034€ opdraait? Juist, wij als bevoorrechte inwoners van Gingelom.
Vergelijking met de rest van Vlaanderen
Vooraleer conclusies te trekken is het noodzakelijk om de cijfers van Gingelom te vergelijken met die gemeenten die kunnen beschouwd worden als de gelijke van Gingelom. Dit noemt men met een duur engels woord : de benchmark van Gingelom (opmerking : een lijst met gemeenten die tot de Benchmark behoren vindt u op het einde van het artikel)
Hiervoor doen we een beroep op een rapport van de Vlaamse regering dd. 2011. Dit rapport gebruikt een methode waarbij Gingelom vergeleken wordt met ;
- de Benchmark of het gemiddelde van een aantal gemeenten die gelijkaardig zijn met Gingelom
- de Provincie Limburg
- het Vlaamse Gewest
Dit rapport vergelijkt de uitgaven Gewone Dienst voor het personeel onderwijs per inwoner. Men gaat ervan uit dat je verschillende gemeenten enkel kan vergelijken als je de vergelijkingsbasis hetzelfde maakt : nl. door de totale uitgaven per inwoner.
Daaruit blijkt het volgende ;
Uitgaven Personeel Onderwijs per inwoner (euro per inwoner) |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Gingelom |
138 |
211 |
219 |
222 |
234 |
244 |
Benchmark |
56 |
59 |
60 |
65 |
67 |
61 |
Limburg |
61 |
63 |
66 |
71 |
69 |
59 |
Vlaamse Gewest |
118 |
122 |
124 |
131 |
135 |
113 |
U merkt dadelijk dat er een zeer grote discrepantie bestaat tussen de cijfers van Gingelom en de rest. Om alles nog een beetje duidelijker te maken hebben we de cijfers herberekend als een percentage van het cijfer van de Benchmark per jaar.
Dus de gegevens van de Bnechmark nemen we als 100% en de andere cijfers drukken we uit in functie van die 100%.
Voorbeeld : voor 2010 bedragen de uitgaven van Gingelom 244€ per inwoner of 244/61=400% van de gegevens van de Benchmark.
De gegevens vindt u in de tabel hieronder ;
Uitgaven Personeel Onderwijs per inwoner (als % van Gingelom) |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Gingelom |
246% |
358% |
365% |
342% |
349% |
400% |
Benchmark |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Limburg |
109% |
107% |
110% |
109% |
103% |
97% |
Vlaamse Gewest |
211% |
207% |
207% |
202% |
201% |
185% |
Het resultaat is werkelijk onthutsend!
Algemeen :
De cijfers voor de Benchmark, voor Limburg en voor het Vlaamse Gewest vertonen een dalende trend in de tijd.
De cijfers van Gingelom zijn sterk stijgend.
Meer dan het dubbele ten opzichte van de Benchmark in 2005.
Zelfs 400% of 4 keer zo hoog als de Benchmark in 2010.
De cijfers van de Benchmark en de cijfers van Limburg zijn ongeveer gelijklopend.
Zelfs als je de cijfers met het Vlaamse Gewest vergelijkt dat merk je een sterke stijging van de cijfers in Gingelom, die meer dan het dubbele bedraagt in 2010.
Conclusie
Het onderwijs dat Gingelom aanbiedt is veel te duur en staat helemaal buiten proportie met de rest van de Benchmark, zelfs de rest van Limburg en het Vlaamse Gewest.
De kost van het onderwijs in Gingelom is het één van de duurste van het Vlaamse Gewest!
Ongeveer 244/113=215% duurder dan het gemiddelde van het Vlaamse Gewest in 2010.
Visie Onderwijs Gingelom
Vooreerst wensen we te benadrukken dat – ondanks de slechte cijfers – we het gemeentebestuur van Gingelom absoluut niet willen afschieten voor het gevoerde onderwijsbeleid in Gingelom. Want wat we niet kunnen beweren is dat ze geen visie hebben op het onderwijsaanbod in Gingelom. Die visie is er wel degelijk en dat verdient ook waardering op zich.
Alleen vinden wij dat die visie absoluut niet meer past in de huidige tijd. De gemeentelijke fusies waren het eerste signaal in de richting van kostenbeheersing! Het was de bedoeling om met één beheersploeg een groter gebied te beheren waardoor de gemiddelde kost per aangeboden dienst zou dalen. Dit is de omgekeerde wereld. Dit is een vasthouden aan oude waarden : zoveel mogelijk inwoners tevreden stellen om zijn potentieel kiezerspubliek zo ruim mogelijk te maken. Dit is de oude politiek van rond de kerktoren. Dit is dus de politiek van de slechte huisvader die nooit nee durft te zeggen tegen zijn kinderen!
Geacht gemeentebestuur
U hebt gelijk dat het de taak van het gemeentebestuur is om een degelijk onderwijs aan te bieden.
Een overaanbod zoals nu het geval is absoluut niet nodig.
In plaats van 7 vestigingen moet er opnieuw teruggegrepen worden naar maximum 3 vestigingen.
Men moet samenzitten met de verantwoordelijken van het gemeenschapsonderwijs om na te gaan hoe dat het beste kan gerealiseerd worden.
Het aantal leerlingen van buiten Gingelom moet drastisch ingeperkt worden. Hoe meer leerlingen, hoe uitgebreider de onderwijsfaciliteiten (gebouwen, verwarming, electriciteit, …) zijn en dus hoe hoger de kosten. Dat er frantalige leerlingen in onze klassen aanwezig zijn is absoluut geen probleem en is een natuurlijk randfenomeen in de scholen op de taalgrens. Maar als het aandeel 199 leerlingen bedraagt van de 738 of 26% van het totaal dan is dit teveel van het goede. In dit geval kan je niet meer spreken van een randfenomeen. Omdat wij geen specialisten ter zake zijn, kunnen we ons niet uitspreken over de impact hiervan op de kwaliteit van ons nederlandstalig onderwijs aan onze kinderen. Maar we durven wel te stellen dat dit de kwaliteit zeker niet ten goede zal komen.
We hopen één ding : dat het voor de inwoners van Gingelom duidelijk is dat dit zo absoluut niet meer verder kan. De visie op ons onderwijs moet drastisch omgedraaid worden. Indien dit niet gebeurt dan wordt dit beleid op korte termijn onbetaalbaar.
Volgende gemeenten behoren tot de Benchmark;
Kortenaken, Sint-Laureins, Hoegaarden, Geetbets, Horebeke, Bever, Riemst, Wortegem-Petegem, Pepingen, Galmaarden, Gingelom, Voeren, Gooik, Nieuwerkerken, Glabbeek, Tielt-Winge, Bekkevoort, Heers, Maarkedal, Borgloon, Herne, Lierde, Herstappe, Zwalm, Linter, Zuienkerke, Zoutleeuw