Programma

Na 24 jaar absolute meerderheid van de Sp.a in Gingelom is het meer dan ooit tijd voor Verandering. Mede dankzij de opkomst van N-VA Gingelom kozen in 2012 bij de gemeenteraadsverkiezingen 51% van de inwoners voor een andere partij. Door de manier waarop ons kiessysteem is opgebouwd, komt dit echter niet tot uiting in de zetelverdeling. Belangrijk om te onthouden is dat meer dan de helft van de bevolking koos voor een ander bestuur.

Constructieve oppositie

Wij hebben onze oppositierol steeds correct gespeeld. Door de dossiers grondig voor te bereiden en de agendapunten met een kritisch oog te bekijken, hebben wij onze bijdrage geleverd aan het bestuur van Gingelom. Jammer genoeg werden onze voorstellen steevast afgekeurd. Met uitzondering van ons voorstel om een para-agrarische zone aan te leggen voor de geplande mestsilo in Buvingen. De plannen van de Sp.a om midden in een woonomgeving het mesttransport van Noord-naar Zuid-Limburg te laten verlopen, hebben we gelukkig mee kunnen verhinderen.

Andere agendapunten zoals het oprichten van een WhatsApp inbraakpreventiegroep werden afgekeurd om dan een jaar later toch uitgevoerd te worden. Wij noemen dat pronken met andermans veren. Zo komt er nu ook na jarenlang aandringen van onze fractie een kiss-and-ride zone aan de lagere school van Montenaken.

Het systematisch afkeuren van goede voorstellen van de meerderheid toont aan hoe bekrompen en vastgeroest ons huidige bestuur is. De inwoner van Gingelom is daar het slachtoffer van. Tijd voor échte Verandering!

Een mooie Vlaamse landelijke gemeente als Gingelom verdient een goedwerkend gemeentebestuur dat zorgt voor veiligheid en welvaart. We hebben het programma voor de volgende legislatuur opgehangen aan zes beleidsdomeinen die volgens de N-VA Gingelom het best de bekommernissen van de Gingelommenaren weergeven.

1. Efficiënte Overheid

Efficiëntie staat voor ons centraal. Met de integratie van het OCMW in de gemeente zijn er reeds belangrijke stappen gezet. Hierdoor kan er veel efficiënter en kosten-besparender gewerkt worden. De lokale overheid moet zich concentreren op haar kerntaken.

Bij de start van de bestuursperiode zullen wij duidelijke prioriteiten en faseringen vastleggen in een meerjarenplan voor zowel wegen, fiets- en voetpaden als de andere infrastructuurwerken. 

Uitgaven moeten voortdurend in vraag gesteld worden: er zal kostenbesparend, maar efficiënt gewerkt worden.

  • Behoud van de kernbelastingen op het niveau van de voorbije zes jaar, een verlaging is met oog op de toekomstige pensioenlasten van statutair personeel en mandatarissen niet mogelijk.
  • Modern personeelsbeleid: juiste man/vrouw op de juiste plaats, flexibiliteit, actief absentiebeleid, loopbaanbegeleiding op maat. Gedaan met aanwervingen op basis van connecties in plaats van competenties.
  • Bewaken van de neutraliteit binnen het gemeentepersoneel. N-VA stelt algemeen belang boven partijbelangen of persoonlijke belangen. Een ambtenaar moet niet alleen neutraal zijn, maar zich vooral neutraal gedragen. Levensbeschouwelijke, politieke, culturele, maatschappelijke, syndicale, sportieve… uitingen horen niet in loketfuncties
  • Projectmatig werken over de diensten heen.
  • Efficiënte gemeentelijke dienstverlening; o.m. de integratie van het OCMW binnen de gemeentelijke diensten aangrijpen om moderne beleidsprocedures in te voeren en verlieslatende diensten zoals het strijkatelier af te stoten en over te laten aan de privé-initiatieven.
  • Dienstverlening die op de privémarkt winstgevend kan werken zoals de Klusjesdienst of Minimax kindercrèche reorganiseren en herstructureren. Gezien de subsidies en tal van gemeentelijke voordelen die deze diensten genieten, moet het op zijn minst ons doel zijn de crèche en klusjesdienst break-even te laten draaien. Het kan niet de bedoeling zijn met gemeenschapsgelden de zelfstandigen in Gingelom te beconcurreren.
  • Digitaal contact met de gemeentelijke diensten uitbouwen o.a. via een nieuwe website
  • Bijkomende taken voor het lokale niveau opvangen door een flexibele organisatie. De personeelskost van Gingelom bedraagt 50%  van alle uitgaven. Er moeten voldoende middelen overblijven voor investeringen en algemene werkingen.
  • Het aankoop- en subsidiebeleid optimaliseren

2. Veiligheid

Veiligheid is levenskwaliteit. De gemeente heeft de plicht de veiligheid van de inwoners te verzekeren. De N-VA vindt dat de politie zich moet kunnen concentreren op haar kerntaken: de efficiënte bestrijding van criminaliteit en overlast alsook de handhaving van de openbare orde en verkeersveiligheid. De politie moet ook zichtbaar en aanspreekbaar aanwezig zijn in de wijken. Maar veiligheid is meer dan alleen politie en justitie. Er is op alle vlakken en niveaus nood aan een doeltreffend preventiebeleid. Veiligheid is een collectieve verantwoordelijkheid.

  • Inzetten op inbraakpreventie
  • Installeren en uitbreiden van buurtinformatienetwerken (BIN’s)
  • Versterken van de wijkwerking
  • Bijzondere aandacht voor een veilige schoolomgeving
  • Alert zijn voor jeugddelinquentie en drugsgebruik

3. Mobiliteit

N-VA Gingelom wil werken aan de verkeersveiligheid en mobiliteit in Gingelom.  Educatie, infrastructuur en handhaving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden om respectvol met elkaar om te gaan in het verkeer. Verkeersonveilige situaties moeten opgelost worden.

Onze stoepen zijn dringend aan verbetering toe. Voetgangers moeten zich kunnen verplaatsen zonder te moeten uitwijken naar de openbare weg omdat de voetpaden zo scheeflopen dat ze niet begaanbaar zijn. Ook moeten ze dringend toegankelijk gemaakt worden voor rolstoelgebruikers. 

Onderhoud en vernieuwing van fietspaden en verschillende wegen is prioritair.

  • Verkeerscirculatieplan aan de scholen opmaken
  • Aanleg en onderhoud van voet- en fietspaden
  • Meer controles op overdreven snelheid
  • Verkeersremmers op de verschillende toegangswegen van de dorpskernen
  • Uitvoeren van een gemeentelijk mobiliteitsplan in samenwerking met de buurgemeenten met een lange termijn visie
  • Een coherent parkeerbeleid opstellen
  • Bijkomende maatregelen treffen om de hinder van zwaar transport te beperken
  • Nieuwe initiatieven van gemeenschappelijk vervoer (bv. autodelen) helpen mogelijk maken
  • Dorpskernen inrichten op maat van de zwakke weggebruiker

4. Dorpskernen als gezellige ontmoetingsplaatsen

Onze dorpskernen hebben de mogelijkheid om uit te groeien tot gezellige ontmoetingsplaatsen.

Ruimte om te wonen, om te werken, om te ontspannen. Belangrijke accenten voor de N-VA zijn het behoud van de open groene ruimte, het versterken van de woonkernen en het bieden van kansen om te ondernemen. Aandacht voor het erfgoed draagt bij tot het opwaarderen van de dorpskernen.

Kwaliteitsvol, betaalbaar en duurzaam wonen zijn de hoofdaccenten van een lokaal woonbeleid. Het gemeentebestuur voert hier een belangrijke regie. Als antwoord op de specifieke woonbehoeften van jonge gezinnen, eenpersoonsgezinnen en senioren wil de N-VA meer verscheidenheid in het woningbestand. Gingelom heeft voldaan aan de wettelijke vereisten van sociale woningbouw, tijd om de focus te verleggen naar jonge tweeverdieners.

Een stevige lokale economie is de basis voor de welvaart en leefbaarheid van een gemeente. Ondernemers, zowel de winkelier om de hoek als de lokale KMO, zijn belangrijke actoren binnen de gemeenschap. Buurtwinkels en een levendige horeca verstevigen de dorpskernen.

  • Aantrekken en faciliteren van woonprojecten voor senioren
  • Leegstand en verwaarlozing bestrijden
  • Aanmoedigen kleinhandel en horeca
  • Streekproducten promoten
  • Dorpskernen betrekken bij de toeristische uitbouw van de gemeente: fietsroutes en trage wegen laten kruisen
  • Parkeerplaatsen voor motorrijders en motorhomes voorzien
  • Uitbreiden van laadpalen voor elektrische fietsen
  • Strengere aanpak van het zwerfvuil

5. Infrastructuur en cultuur hand in hand

Gingelom heeft nood aan een multifunctionele zaal. Een ruimte op maat met aangepaste akoestiek voor de optredens van de lokale toneelvereniging en harmonie zodat zij niet langer moeten uitwijken naar buurgemeenten. Bovendien kunnen hier ook andere culturele activiteiten zoals een kindertoneel of optredens van een jeugdband georganiseerd worden. Daarom is het belangrijk dat dit lokaal met een bufferzone werkt en voldoende geluidsabsorberend is zodat de buren geen overlast krijgen. Deze zaal kan niet midden in een dorpskern gebouwd worden aangezien er daar onvoldoende parkeermogelijkheden zijn. Een probleem waar de SP.a gedurende haar jaren legislatuur nooit rekening mee heeft gehouden.

Investeren in jeugd is investeren in de toekomst en die toekomst willen we voor alle jongeren in Gingelom garanderen. De jeugd moet eindelijk een ruimte krijgen binnen dit complex waar zij kan samenkomen en waar er activiteiten op hun maat georganiseerd worden. Een jeugdhuis moet veel verder gaan dan enkel een ontmoetingsplaats voor mensen die op elkaar lijken omdat ze dezelfde achtergrond, dezelfde kleur, dezelfde overtuiging en dezelfde leeftijd hebben. Jeugdhuizen hebben de kracht in zich om verbinding te maken tussen verschillende groepen jongeren en organisaties. Daarvoor moet het jeugdhuiswerk permanent in dialoog zijn. Met alle jongeren die zich in en rond het jeugdhuis bevinden, de buurt, de ouders, maar ook met een ondersteunende overheid, met partners uit het middenveld, culturele spelers en het onderwijs.

Gingelom heeft gezien de hoge kosten beslist om niet te participeren in de bouw van een nieuw zwembad in Landen. Nochtans zullen onze kinderen hier moeten leren zwemmen, een absolute noodzaak in de opvoeding van elk kind. Daarom moeten er nu al afspraken gemaakt worden om dit deel van hun opvoeding aan betaalbare prijzen te garanderen.

Gingelom beschikt over meerdere voetbalterreinen waarbij verschillende clubs het in de komende jaren bij gebrek aan vrijwilligers moeilijk zullen krijgen om deze te onderhouden.  N-VA Gingelom wil onderzoeken of er vraag is naar een goed uitgerust en centraal voetbalcentrum met aangepaste faciliteiten, logistiek ondersteund door de gemeentelijke diensten.

De sporthal in Montenaken moet door de komst van een multifunctionele zaal gebruikt worden waarvoor ze dient: sportactiviteiten. Gedaan met turnlessen en trainingen die niet kunnen plaatsvinden omdat de zaal moet klaargezet worden voor een of ander optreden of een activiteit die niets met sport te maken hebben.

Het containerpark in Gingelom is nog steeds in handen van de gemeente. De kosten hiervan tikken onvermijdelijk door op de werkingskosten van Gingelom. Daarom is het nodig strenger toe te zien dat enkel inwoners van Gingelom toegang hebben tot het containerpark. Ook het afval ten gevolge van professionele activiteiten van de bezoekers (tuin-, bouwbedrijven,…) moet geweerd worden of hoger aangerekend worden. Enkel zo kunnen we de kosten beperken.

De bouw van onze bibliotheek heeft € 825.000 gekost en de werking ervan kost ons jaarlijks ca. € 230.000. Voor dit geld moet ze meer renderen en toegankelijker zijn (tijdens de zomervakantie 12u/week). Ons voorstel om de bib en haar bijhorende lokalen als studieruimte voor de studenten te laten gebruiken, werd jammer genoeg weggestemd. N-VA Gingelom pleit voor een optimaler gebruik van de bib en de andere gemeentelijke infrastructuur.

Er moet een doordachte en duurzame oplossing voor de toekomst van het kerkelijk patrimonium gezocht worden. Veel van onze kerken zijn architecturale pareltjes. Ze bieden een ruimtelijk gevoel en een sfeer die met nieuwbouw moeilijk te evenaren zijn. Een geslaagde herbestemming levert dan ook fraaie plaatjes en toeristische aandacht op. Kerktorens zijn ook nog steeds belangrijke oriëntatiepunten in het landschap.

Het kerkbezoek is drastisch gedaald, met onderbenutting en leegstand als gevolg. De kosten voor de instandhouding van leegstaande of onderbenutte kerken lopen hoog op. Daarom moeten we werk maken van de herbestemming van onze kerken.

6. Sociaal Vlaams Gingelom

Het Vlaams karakter van onze gemeente moet wegen op haar beleid. De taalwetten moeten ook nageleefd worden in het gemeentehuis. Vlaanderen heeft een harde strijd geleverd voor haar Vlaamse identiteit, deze moet dan ook in stand gehouden worden.

Inburgering van nieuwkomers is van essentieel belang voor een succesvolle integratie. Het lokaal bestuur speelt hierin een centrale rol. Want inburgeren is méér dan zich ergens komen vestigen. Inburgering is deelnemen aan de samenleving, bijdragen aan het sociale weefsel, de taal leren spreken en vertrouwd worden met de plaatselijke gewoontes. Maar inburgering is ook een verhaal van rechten én plichten en veronderstelt het aanvaarden van onze waarden en normen. We willen dat nieuwkomers de lokale samenlevingscultuur omarmen en ermee vertrouwd raken.

Inburgering is tweerichtingsverkeer. Onze samenleving biedt voldoende elementen om die inburgering te faciliteren en de nieuwkomer moet respect tonen voor de geldende regels.  N-VA Gingelom vindt dat we eisen mogen stellen aan de inburgering van nieuwkomers. Als nieuwkomers niet bereid zijn om de nodige inspanningen te leveren voor hun integratie, dan koppelen wij hier concrete gevolgen aan. Zo begrijpen we dat de weg naar werk soms moeizaam verloopt, maar wie geen echte inspanningen doet om werk te vinden, kunnen we tijdelijk de toegang tot het leefloon weigeren. Hetzelfde geldt voor de wil tot integratie en het aanleren van de Nederlandse taal. Voor N-VA Gingelom is de kennis van de Nederlandse taal dé sleutel tot integratie in de samenleving en het vinden van een job. Het is een noodzakelijke voorwaarde én een middel tot participatie en emancipatie. We zetten daarom actief in op het voeren van een taalbeleid en de lokale promotie van het Nederlands.

De N-VA trekt de kaart van kwalitatief onderwijs, een kind- en seniorenvriendelijke leefwereld en actieve verenigingen. Ook een geoliede buurt- en wijkwerking versterkt de sociale cohesie. Het vrijwilligerswerk in de socioculturele verenigingen is hiervoor een onmisbare hefboom. Daarom moeten onze verenigingen financiële en logistieke ondersteuning krijgen op basis van transparante en objectieve criteria. Het initiatief moet echter komen vanuit de verenigingen en zelfstandigen van Gingelom. De gemeente mag geen evenementenbureau worden.

Sport is maatschappelijk goud. Sport bevordert de gezondheid, draagt bij aan individuele ontplooiing en is een maatschappelijk bindmiddel dat sociale integratie bevordert. Zonder vrijwilligers is er geen sportbeleving. Die inzet verdient ondersteuning. De aandacht moet hierbij zowel gaan naar competitieve sporten als naar recreatieve sporten.

Wie onze financiële steun nodig heeft, zal deze via het OCMW kunnen krijgen. Wie er de kantjes van afloopt, zal strenger aangepakt worden. N-VA Gingelom wil volop inzetten op een activeringsbeleid met rechten maar zeker ook met plichten. Steuntrekkers kunnen geactiveerd worden door taken ten voordele van de gemeenschap of hulpbehoevenden uit te voeren. Door steeds meer en vaker te geven, creëer je generatiearmoede, iets wat we absoluut moeten vermijden.

Goed bestuur is er niet enkel voor de gemeenschap, het is ook van en door de gemeenschap. De burger kan een belangrijke en constructieve rol spelen bij de uitvoering van het beleid. Hij of zij heeft het recht om op een eenvoudige manier zijn bekommernissen over te maken aan de lokale overheid. Dit kan via het online platform dat N-VA Gingelom wil inrichten maar ook door een vragenuurtje in te lassen, aansluitend op elke gemeenteraad. Daarin kan elke Gingelommenaar dan vragen stellen aan het college van burgemeester en schepenen.

Daarnaast gaan wij voor:

  • Stimuleren van betaalbare en flexibele kinderopvang
  • Behoud van flankerend beleid voor onze scholen
  • Inclusief beleid voor de noden van andersvaliden
  • Actief ondersteunen van de mantelzorg
  • Heraanleg van speelpleintjes
  • Armoede structureel aanpakken
  • Sociale misbruiken, overlast en domiciliefraude effectief aanpakken